Puszczaństwo
opracowanie: pwd. Jakub Grębowicz HR
Ernest Thompson Seton |
Nasze hasło brzmi "błękitne niebo",
ponieważ pod błękitnym niebem,
w świetle słońca spędzamy nasze życie
i nasze myśli są w błekitach nieba,
to znaczy radosne, a kiedy są chmury,
wiemy, że błękitne niebo jest poza nimi
i ukaże się znowu
Ernest Thompson Seton
Harcerstwo i skauting leśny ściśle wiąże się z Ernestem Thompsonem Setonem. Kiedy Ernest miał 5 lat, rodzice jego przeprowadzili się na farmę. Lata dzieciństwa, spędzone na Kanadyjskiej farmie pośród dziewiczych lasów, gdzie Ernest szukał i poznawał tajniki przyrody, miały ogromny wpływ na jego dalsze życie. Po ukończeniu studiów, jako dorosły człowiek wraca do Kanady, gdzie spędza kolejne 4 lata na farmie brata. Tutaj znajduje odpowiednie dla siebie środowisko i warunki życia. studiuje zoologie, zajmuje się farmą, żyje życiem mysliwego i stara się poznać jak najlepiej życie Indian. Przebywa samotnie setki mil, badając przyrodę. Wydaje kilka książek o ptakach, ssakach, o życiu zwierząt i ludzi w dziczy. Za wzór życia puszczańskiego uważał życie Indian.
Czym jest puszczaństwo?
Puszczaństwo nie jest czymś, co ktoś stworzył lub wynalazł. Istniało od momentu, w którym na świecie pojawili się ludzie. Jest to zrozumienie i przyjęcie rytmu przyrody. Nie jest to survival.
Istotą Puszczaństwa jest świadomy wypoczynek na świeżym powietrzu. Puszczańskie obozowanie polega na prostym życiu, w którym zaspokajamy jedynie nasze rzeczywiste potrzeby. To jest istotą życia na łonie natury. Jest to samorządność pod przewodnictwem dorosłych - każdy pełnoprawny puszczanin ma równy głos. Magia obozowego ogniska daje nam czar, którego nie znajdziemy w ogniu z palnika gazowego czy innym źródle ciepła. Jedynie płomyki z palącego się drewna mają moc docierania do ludzkich serc, pokonywania barier niepamięci, dzięki czemu potrafią wzbudzić drżenie najgłębszych pokładów naszych uczuć przekazanych nam przez przodków. Tylko taki ogień potrafi oprócz ciała, ogrzać też duszę. Celem puszczaństwa jest przygotowanie do dorosłości, poprzez realizacje czynów zawartych w Wampum. W puszczaństwie wszyscy mają równe szanse osiągnąć sukcesy. Pusczaństwo jest bogate w obrzędy, barwne kostiumy, piękne ceremonie a także bohaterów, których czyny należy podziwiać i naśladować.
Źródła:
hm. Tadeusz Wyrwalski "Rozwój idei puszczańskiej w skautingu 1902-1939"
hm. Anna Zatoń "Puszczaństwo. Powrót do przeszłości"
hm. Janusz Sikorski, hm. Izabela Staszczyszyn "Nowy przekład Zasad Puszczaństwa"
ponieważ pod błękitnym niebem,
w świetle słońca spędzamy nasze życie
i nasze myśli są w błekitach nieba,
to znaczy radosne, a kiedy są chmury,
wiemy, że błękitne niebo jest poza nimi
i ukaże się znowu
Ernest Thompson Seton
Harcerstwo i skauting leśny ściśle wiąże się z Ernestem Thompsonem Setonem. Kiedy Ernest miał 5 lat, rodzice jego przeprowadzili się na farmę. Lata dzieciństwa, spędzone na Kanadyjskiej farmie pośród dziewiczych lasów, gdzie Ernest szukał i poznawał tajniki przyrody, miały ogromny wpływ na jego dalsze życie. Po ukończeniu studiów, jako dorosły człowiek wraca do Kanady, gdzie spędza kolejne 4 lata na farmie brata. Tutaj znajduje odpowiednie dla siebie środowisko i warunki życia. studiuje zoologie, zajmuje się farmą, żyje życiem mysliwego i stara się poznać jak najlepiej życie Indian. Przebywa samotnie setki mil, badając przyrodę. Wydaje kilka książek o ptakach, ssakach, o życiu zwierząt i ludzi w dziczy. Za wzór życia puszczańskiego uważał życie Indian.
Czym jest puszczaństwo?
Puszczaństwo nie jest czymś, co ktoś stworzył lub wynalazł. Istniało od momentu, w którym na świecie pojawili się ludzie. Jest to zrozumienie i przyjęcie rytmu przyrody. Nie jest to survival.
Istotą Puszczaństwa jest świadomy wypoczynek na świeżym powietrzu. Puszczańskie obozowanie polega na prostym życiu, w którym zaspokajamy jedynie nasze rzeczywiste potrzeby. To jest istotą życia na łonie natury. Jest to samorządność pod przewodnictwem dorosłych - każdy pełnoprawny puszczanin ma równy głos. Magia obozowego ogniska daje nam czar, którego nie znajdziemy w ogniu z palnika gazowego czy innym źródle ciepła. Jedynie płomyki z palącego się drewna mają moc docierania do ludzkich serc, pokonywania barier niepamięci, dzięki czemu potrafią wzbudzić drżenie najgłębszych pokładów naszych uczuć przekazanych nam przez przodków. Tylko taki ogień potrafi oprócz ciała, ogrzać też duszę. Celem puszczaństwa jest przygotowanie do dorosłości, poprzez realizacje czynów zawartych w Wampum. W puszczaństwie wszyscy mają równe szanse osiągnąć sukcesy. Pusczaństwo jest bogate w obrzędy, barwne kostiumy, piękne ceremonie a także bohaterów, których czyny należy podziwiać i naśladować.
Źródła:
hm. Tadeusz Wyrwalski "Rozwój idei puszczańskiej w skautingu 1902-1939"
hm. Anna Zatoń "Puszczaństwo. Powrót do przeszłości"
hm. Janusz Sikorski, hm. Izabela Staszczyszyn "Nowy przekład Zasad Puszczaństwa"
Średnie Wampum
Wymagana wiedza teoretyczna - opracowanie: pwd. Jakub Grębowicz HR
Czym jest reguła czterokrotnego ognia?
Jest to podstawa puszczaństwa - leśnej mądrości.
W centrum czterokrotnego ognia znajduje się krąg, czyli symbol Wielkiego Ducha. Jest to ogień główny, z którego przez kolejne ognie: Ciała, Myśli, Ducha i Służby wychodzą cztery światła.
Każde ze świateł zawiera trzy płomienie, które zebrane razem symbolizują Dwanaście Ustaw Leśnej Mądrości.
Światło Piękna. Wychodzą z niego trzy promienie:
- Bądź czysty. Ty i miejsce, w którym żyjesz. Nie ma doskonałego piękna bez czystości ciała, ducha i zachowania. Czystość przynosi korzyść przede wszystkim Tobie, następnie ludziom wokół ciebie. Ci, którzy przestrzegają tej ustawy, istotnie służą swojemu krajowi.
- Bądź silny. Znaj i czcij swoje ciało. Jest to Świątynia Ducha i jeżeli ciało nie jest zdrowe, nie może być silne ani piękne
- Chroń przyrodę. Bądź przyjacielem dziczy, obrońcą lasów i kwiatów. Uważaj zwłaszcza na ogień w lesie i mieście. Chroń wszystkie nieszkodliwe twory dla radości, którą daje ich piękno.
Światło prawdy. Wychodzą z niego trzy promienie:
- Mów prawdę. Uważaj swoje słowo honoru za święte. To jest ustawa prawdy, a prawda jest mądrością.
- Bądź pokorny. Czcij Wielkiego Ducha i miej w poważaniu nabożność innych. Bowiem nikt nie zna całej prawdy i każdy, kto pokornie wierzy, ma prawo do naszego szacunku.
- Bądź uczciwy. Graj uczciwie, bowiem uczciwa gra jest prawdą, a fałszywa oznacza zdradę.
Światło siły. Wychodzą z niego trzy promienie:
- Bądź odważny. Odwaga jest najwyższą cnotą. Strach jest u korzeni każdego zła. Nieustraszoność oznacza siłę.
- Bądź milczący. Milcz, kiedy starsi przemawiają i oddawaj im uszanowanie również w inny sposób. W czasie próby milczenie jest trudniejsze niż mówienie, ale w końcu bywa mocniejsze.
- Bądź posłuszny. Posłuszeństwo jest pierwszym obowiązkiem na drodze leśnej mądrości. Posłuszeństwo znaczy panowanie nad sobą i to jest treścią ustawy.
Światło Miłości. Wychodzą z niego trzy promienie:
- Bądź uprzejmy. Wykonaj codziennie jedną służbę bezinteresownie, chociażbyś miał "tylko poszerzyć szczelinę w miejscu, gdzie wychodzi na powierzchnie źródełko"
- Chętnie pomagaj. Przyczyniaj się i bądź aktywny. Pełnij swoje obowiązki dla podniosłego uczucia, które daje służba, bowiem człowiek czerpie ze służby swoją siłę.
- Żyj radośnie. Staraj się cieszyć z twojego życia, ponieważ każda rozumna radość, którą możesz uzyskać lub komuś dać, jest niezniszczalnym skarbem, który podwoi się za każdym razem, kiedy się nim podzielisz z drugim człowiekiem.
Ernest Thompson Seton - Czarny Wilk "Zwitek Kory Brzozowej"
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz